30 Kosztów w firmie



Często otrzymujemy pytanie „co właściwie mogę rozpoznawać w kosztach firmy?”

To podstawowy dylemat świeżej działalności gospodarczej, lub takiej która do tej pory nie przywiązywała większej wagi do swoich kosztów i chce to zmienić.

Wychodząc od ogólnej zasady należy zauważyć, że kosztem może być wszystko co jest związane z uzyskiwaniem przychodów (lub zachowaniem ich źródła) co nie jest wprost zabronione przez ustawę. Oczywiście każda działalność gospodarcza ma trochę inną specyfikę i ciężko sporządzić uniwersalną listę kosztów. Można jednak pokusić się o listę pomysłów na koszty firmowe, na której każdy przedsiębiorca może potencjalnie znaleźć koszty, których do tej pory nie rozpoznawał.

Poniżej hasłowa lista tego typu kosztów:

  1. Komputery, tablety, komórki i akcesoria komputerowe
  2. Programy
  3. Drukarki, skanery
  4. Abonament na Internet, telefon komórkowy
  5. Aparaty fotograficzne, kamery i akcesoria
  6. Część kosztów związanych z mieszkaniem przystosowanym na biuro
  7. Remont biura/części mieszkania przeznaczonego na Biuro
  8. Meble biurowe (np. biurko, fotel, regał na segregatory etc.)
  9. Środki czystości związane z Biurem
  10. Akcesoria i artykuły biurowe (segregatory, długopisy, zeszyty etc.)
  11. Konferencje naukowe, Targi i spotkania branżowe
  12. Logotyp i wizytówki
  13. Koszty związane ze stroną www
  14. Reklama w Internecie (zwłaszcza Adwordsy), prasowa, radio, telewizja
  15. Książki i czasopisma branżowe
  16. Szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe, kursy językowe
  17. Koszty samochodu w tym amortyzacja pojazdu
  18. Skuter a nawet rower jeżeli służą nam do celów służbowych
  19. Koszty paliwa
  20. Części zamienne do samochodu (również do roweru jeżeli mamy go w działalności)
  21. Koszty komunikacji miejskiej (przykładowo faktura z ZTM na bilety okresowe lub nawet jednorazowe)
  22. Taksówki (musimy mieć jednak fakturę lub rachunek)
  23. Diety w przypadku załatwiania spraw służbowych poza miastem prowadzenia działalności
  24. Koszty noclegów
  25. Ubezpieczenia komunikacyjne
  26. Koszty pracowników jak koszty umów o pracę, o dzieło i zlecenia
  27. Koszty odsetek od kredytu wziętego na cele działalności gospodarczej, w tym również wziętego na mieszkanie w którym prowadzona jest działalność gospodarcza
  28. Klimatyzacja, ogrzewanie biura lub koszty wentylatora na biurko
  29. Ubezpieczenia biura, mieszkania i majątku firmowego
  30. Opłaty skarbowe

 

Część kosztów postaram się dokładniej opisać w kolejnych artykułach. Jeżeli znalazłeś na tej liście przynajmniej jeden dodatkowy koszt dla swojej działalności, będzie mi bardzo miło jeżeli podzielisz się tą listą dalej.