Paralaksa tła

Co to jest ePuap i dlaczego warto go założyć?

Co to jest ePuap (eGo, Profil Zaufany) i dlaczego warto go założyć? Czemu rekomendujemy jego założenie wszystkim nowym klientom? 

Profil Zaufany ePuap, który już niedługo będzie nazywał się eGO to system zatwierdzania online czynności przed Urzędami. Mocno uproszczona forma przypominające ideę podpisu elektronicznego. To taki specjalny portal, po zalogowaniu na który, urzędy traktują nas elektronicznie tak samo, jak przy okazaniu dowodu „na żywo”.

Osobiście uważam, że każdy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą powinien sobie taki profil założyć, a każde Biuro Rachunkowe dla własnego dobra skorzystać z dobrodziejstw, jakie niesie za sobą jego posiadanie przez klientów. Jestem przekonany o jego pożyteczności, o tym, że bez niego osoby prowadzące działalność jednoosobową lub firmę zwyczajnie… tracą czas. Już tłumaczę.

Posiadanie profilu zaufanego umożliwia przedsiębiorcy zasadniczo dwie rzeczy, które mają znaczenie dla jego czasu – dostęp do serwisu CEIDG i dostęp do serwisu ZUS PUE. Zwłaszcza to pierwsze ma znaczenie o tyle, że pozwala założyć firmę, a także potem dokonać w niej dowolnych zmian bez wychodzenia z domu. Załatwia to też od ręki większość zgłoszeń.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą nie musi wypełniać żadnych formularzy. Wystarczy, że poświęci dosłownie minutę na założenie konta ePUAP i wybierze się RAZ do DOWOLNEGO urzędu takiego jak ZUS, Urząd Skarbowy lub Urząd Miasta/Gminy/Dzielnicy, by okazać swój dowód osobisty. Nie musi być to urząd właściwy dla miejsca zamieszkania, może być w dowolnym miejscu w kraju.

Jak zarejestrować Profil Zaufany Krok po kroku:

  1. Wejść na stronę www.pz.gov.pl lub www.epuap.gov.pl (albo wpisać w Google ePuap, Profil Zaufany i wybrać z listy stronę Profilu Zaufanego, zwaną czasem przez Google ironicznie „błąd logowania”).
  2. W prawym górnym rogu strony wybrać „Zarejestruj się”.
  3. Wypełnić pola formularza: podaje się imię, nazwisko, PESEL (to jedyne konieczne dane logowania), przyszły login, hasło (koniecznie bezpieczne) i numer telefonu wraz z adresem
    e-mail.
  4. Wybieracie jaką formą będziecie potwierdzać swój profil (e-mail lub sms) – polecam tę formę, z której łatwiej Wam będzie korzystać w terenie – osobiście wolę e-mail, bo często muszę coś zrobić przy pomocy Profilu rozmawiając przez telefon.
  5. Zatwierdzacie Profil.
  6. W ciągu trzech dni udajecie się do jednego z wybranych Urzędów, w celu potwierdzenia okazujecie dowód i Pani z urzędu drukuje wam dokument z potwierdzeniem.

(A jak na którymś etapie coś nie jest jasne to dzwonisz do swojego księgowego)

Od tego momentu możecie potwierdzać swoim Profilem Zaufanym wszelkie zmiany. Jak działa w praktyce takie zatwierdzanie?

Przykładowo, gdy chcecie zmienić coś w CEIDG – logujecie się na stronie CEIDG poprzez wasz Profil Zaufany. Logowanie potwierdzacie kodem, który przychodzi na maila/smsem. Następnie możecie dokonać zmian w swojej firmie (przeważnie wysyłam plik z gotowymi zmiana do wczytania)
i zatwierdzacie te zmiany swoim Profilem (znowu dostajecie kod, wpisujecie go) i gotowe.

Brzmi skomplikowanie? Nie jest. Jechanie do Urzędu i wypełnienie ręcznie formularza CEIDG-1 jest dużo gorsze. Wysyłanie odpłatnie księgowego do Urzędu, udzielanie pełnomocnictw i wystawanie w kolejkach w urzędach już powoli też zaczyna wymierać. Nie traćmy swojego czasu i korzystajmy z jednego z niewielu skutecznych uproszczeń w naszym systemie.

Piotr Piasecki